American Journal of Obstetrics & Gynecology
Volume 200, Issue 2 , Pages 130-135, February 2009

Coffee drinking and endometrial cancer risk: a metaanalysis of observational studies

  • Francesca Bravi, ScD

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche “Mario Negri”, Milan, Italy
    • Istituto di Statistica Medica e Biometria “G.A. Maccacaro”, Università degli Studi di Milano, Milan, Italy
    • Corresponding Author InformationReprints: Francesca Bravi, ScD, Istituto di Ricerche Farmacologiche “Mario Negri,” Dipartimento di Epidemiologia, Via Giuseppe La Masa 19-20156 Milan MI, Italy
  • ,
  • Lorenza Scotti, ScD

      Affiliations

    • Dipartimento di Statistica, Università di Milano Bicocca, Italy
  • ,
  • Cristina Bosetti, ScD

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche “Mario Negri”, Milan, Italy
  • ,
  • Silvano Gallus, ScD

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche “Mario Negri”, Milan, Italy
  • ,
  • Eva Negri, ScD

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche “Mario Negri”, Milan, Italy
  • ,
  • Carlo La Vecchia, MD

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche “Mario Negri”, Milan, Italy
    • Istituto di Statistica Medica e Biometria “G.A. Maccacaro”, Università degli Studi di Milano, Milan, Italy
  • ,
  • Alessandra Tavani, ScD

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche “Mario Negri”, Milan, Italy

Received 20 June 2008; received in revised form 23 September 2008; accepted 7 October 2008. published online 29 December 2008.

We conducted a metaanalysis of published studies on the relation between coffee drinking and endometrial cancer risk, which included 2 cohort (201 cases) and 7 case-control studies (2409 cases). The summary relative risk (RR) for coffee drinkers vs nondrinkers was 0.80 (95% confidence interval [CI], 0.68-0.94), with significant heterogeneity between studies. Compared with nondrinkers, the summary RR was 0.87 (95% CI, 0.78-0.97) for low-to-moderate coffee drinkers and 0.64 (95% CI, 0.48-0.86) for heavy coffee drinkers. The summary RR for an increase of 1 cup/d was 0.93 (95% CI, 0.89-0.97), which suggests an inverse relation between coffee and endometrial cancer. However, the causality must be confirmed.

Key words: coffee, endometrial cancer, metaanalysis, risk factor

To access this article, please choose from the options below

Login to an existing account or Register a new account.

  • Purchase this article for 30.00 USD (You must login/register to purchase this article)

    Online access for 24 hours. The PDF version can be downloaded as your permanent record.

  • Subscribe to this title

    Get unlimited online access to this article and all other articles in this title 24/7 for one year.

  • Claim access now

    For current subscribers with Society Membership or Account Number.

  • Visit SciVerse ScienceDirect to see if you have access via your institution.
 

 This work was conducted with the contribution of the Italian Association for Cancer Research, and the Italian League Against Cancer. The work of this paper was undertaken while CLV was a Senior Fellow at the International Agency for Research on Cancer (IARC).

 Authorship and contribution to the manuscript is limited to the 7 authors indicated. There was no outside funding or technical assistance with the production of this article.

PII: S0002-9378(08)02044-9

doi:10.1016/j.ajog.2008.10.032

American Journal of Obstetrics & Gynecology
Volume 200, Issue 2 , Pages 130-135, February 2009